
1 | https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html  
 

 

edition.cnn.com  

The New York Times walks back flawed 

Gaza hospital coverage, but other media 

outlets remain silent 

Analysis by Oliver Darcy , Thu October 26, 2023 

 

Editor’s Note: A version of this article first appeared in the “Reliable Sources” newsletter.  

CNN — Most news organizations seem eager to sweep last week’s negligent coverage of 

the Gaza hospital explosion under the rug, moving on from the low moment covering the 

Israel-Hamas war without admitting any mistakes.  

While The New York Times and BBC — both of which faced enormous scrutiny for their 

coverage of the blast — have in recent days issued mea culpas, the rest of the press has 

remained mum, declining to explain to their audiences how they initially got an important 

story of such great magnitude so wrong.  

On Monday, I contacted the major news organizations that amplified Hamas’ claims, which 

immediately assigned blame to Israel for the blast that it said had left hundreds dead. Those 

organizations included CNN, the Associated Press, Reuters, Al Jazeera, and The Wall Street 

Journal.  

Did these outlets stand by their initial reporting? Was there any regret repeating claims from 

the terrorist group? Since the explosion, one week ago Tuesday, Israel and the U.S. have 

assessed that the rocket originated in Gaza, not Israel. Additional analysis from independent 

forensic experts, including those contacted by CNN, have indicated that the available 

evidence from the blast was inconsistent with the damage one would expect to see from an 

Israeli strike.  

But if there was even a morsel of contrition from news organizations that breathed 

considerable life into Hamas’ very different version of events, it hasn’t been shown. A 

spokesperson for The WSJ declined comment. Meanwhile, spokespeople for the AP and Al 

Jazeera ignored my inquiries.  

Reuters, which initially reported that Israel had struck the hospital, citing a “civil defense 

official,” stood by how it covered the unfolding story, conceding no blunders in the process. 

A spokesperson told me that “it is standard practice for Reuters to publish statements and 

claims made by sources about news in the public interest, while simultaneously working to 

verify and seek information from every side.” 

https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html
https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html
https://e.newsletters.cnn.com/click?


2 | https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html  
 

“We make it clear to our readers that these are ‘claims’ made by a source, rather than facts 

reported by Reuters,” the spokesperson for the wire service told me. “In the specific instance 

of the fast-breaking news about the attack on the hospital in Gaza, we added precise details 

and attribution to our stories as quickly as we could.”  

CNN went even further. Not only did the outlet amplify Hamas’ claims on its platforms at 

the outset of the story, but its initial rolling online article definitively stated — with no 

attribution to any party — that Israel was responsible for the lethal explosion. The story was 

later edited, but the error was never acknowledged in a correction or editors’ note. While it 

is common for news outlets to update online stories as new information becomes available, 

when errors are made, standard practice is to acknowledge them in formal corrections. A 

CNN spokesperson declined to comment specifically on the online story when reached 

Monday.  

In response to my larger inquiry on the network’s broader coverage, the CNN spokesperson 

pointed me to the forensic analysis it published over the weekend indicating the explosion 

was inconsistent with an Israeli strike. Like Reuters, CNN admitted no fault in its coverage 

of the blast.  

Which makes what the BBC and The Times have done in recent days stand out. While the 

rest of the press has sought to move on from the journalistic fiasco, the British broadcaster 

and Gray Lady have charted a different course.  

The BBC said in a statement posted online last week, “We accept that even in this fast-

moving situation it was wrong to speculate in this way about the possible causes and we 

apologise for this, although he did not at any point report that it was an Israeli strike.”  

And The Times published a lengthy editors’ note on Monday, confessing its early coverage 

“relied too heavily on claims by Hamas, and did not make clear that those claims could not 

immediately be verified.”  

“The report left readers with an incorrect impression about what was known and how 

credible the account was,” The Times added.  

Bill Grueskin, a renowned professor at Columbia Journalism School, told me Monday that 

he believes that each outlet that gave credence to Hamas’ version of events should put out 

similar notes explaining to their audiences precisely how things went awry behind the 

scenes. (I should note that Grueskin didn’t believe that The Times’ note went far enough, 

questioning, among other things, why it took almost a week to issue its mea culpa.)  

“The notes should be signed; they should provide a more detailed understanding of how 

their newsroom managed to not just get it wrong at the first moment but why it took so long 

to scale back; and they should be more explicit about what they got wrong since most 

readers can’t be expected to recall all the details,” Grueskin said.  

https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html


3 | https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html  
 

Indeed, one of the crucial differences between newsrooms and less reputable, unreliable 

sources of information is that newsrooms issue corrections and accept fault when it occurs. 

When news organizations err, it is expected that they own up to their mistakes.  

Grueskin pointed out, however, that “newsrooms often find it easier to correct a misspelled 

middle name than a collapse in verification standards on a major, breaking-news story.”  

“It’s easier to address a simple, common mistake than one that goes to the heart of how a 

news organization is built to handle breaking news in a contested environment,” Grueskin 

added.  

That might be true. But it doesn’t mean that it should be acceptable.  

 

 

 

https://edition.cnn.com/2023/10/24/media/gaza-hospital-coverage-walk-back/index.html

